martes, 24 de noviembre de 2015

El ciberassetjament

Parlem de ciberassetjament quan, de forma reiterada, algú rep agressions d’altres mitjançant suports mòbils o virtuals. No és necessària la presència de la persona agredida per dur a terme l’agressió.
N’hi ha de diversos tipus:
  •       Provocació incendiària (insults i missatges vulgars)
  •       Fustigació (s’envien fotos, vídeos o virus humiliants)
  •        Denigració (distribuir informació en to despectiu)
  •        Assetjament públic (filmar i difondre vídeos de vexacions)
  •        Exclusió social (es priva l’accés a algú)
  •        Suplantació de la personalitat (fer-se passar per un altre)
  •        Difamació i joc brut (enganyar a una persona per passar-li informació d’un altre)

Una altra forma d’assetjament és el sexting, que consisteix en difondre o publicar continguts sexuals produïts per una persona enviada a una altra de manera confidencial.

Hi ha dos fenòmens del mal ús de les tecnologies.
  • Grooming: Conjunt d’estratègies que desenvolupa un adult per guanyar-se la confiança d’un menor a través d’Internet amb la finalitat d’obtenir concessions de tipus sexual.
  •  Ciberassetjament, que l’hem definit anteriorment.


Les tecnologies aporten avantatges a no ser que se’n faci un ús inadequat. Quan les persones no són conscients del risc d’aquestes poden aparèixer problemes com addicció, vulneració de drets...
La llei orgànica diu que els principis de l’educació han de ser la prevenció de conflictes i la resolució pacífica d’aquests així com la no violència en tots els àmbits de la vida.

La majoria de víctimes presenten conductes observables comuns. Cal estar atents als diferents indicadors per detectar els casos de ciberassetjament, n’hi ha de quatre tipus:
  •        Físics
  •       Conductuals
  •        Emocionals (inseguretat, manca d’autocontrol...)
  •        Per part dels companys (bromes desagradables, missatges insultants...)


Existeixen una sèrie de propostes d’actuacions amb l’alumne/a ciberassetjador/a i altres alumnes seguidors:
  •  Mesures de detecció: qui és o són els assetjadors.
  • Mesures de control: deixar clar que aquest acte tindrà conseqüències.
  •   Responsabilitats: assumir les pròpies accions i castigar de forma individual (supervisat per un adult)
  •  Mesures correctores cautelars: es podrà expulsar a l’alumne agressor / assetjador de tres a vint dies, o podrà anar a classe però no se li permetrà participar amb el seu grup. La direcció del centre ha de comunicar al ministeri fiscal qualsevol fet que pugui ser constitutiu de delicte o falta que es pugui percebre de forma penal.
  •   Mesures educatives: assessorament a càrrec del professorat en temes de convivència.

 Totes les actuacions es realitzaran amb la màxima confidencialitat. 

Actuacions amb l’alumne:
  •  Mesures de protecció i seguretat.
  •  Observació específica.
  •    Mesures organitzatives de tot el personal del centre.
  •    Mesures específiques.
  •   Assessorament en conductes de ciberprotecció per part del professorat especialista en àrees TIC.
  •  Assessorament a càrrec del professorat orientador i tutoria en conductes que facilitin respostes assertives.
  • Acompanyament per part de l’equip docent, tutor, orientador...
  •  Valoració de la necessitat de suport i tractament terapèutic.


Actuacions amb la família:
  •   Intervenció amb la família de l’alumne ciberassetjat. Mantindre informades a les famílies i donar-los-hi recolzament.
  •   Intervenció amb la família de l’alumne ciberassetjador. Informar de la gravetat del problema i demanar la seva col·laboració.
  • És adequat mantindre reunions periòdiques per a fer un seguiment de la situació.


Actuacions amb el grup classe:
  • Tolerància
  • Analitzar i seguir les relacions dins del grup classe.
  • Crear un clima de rebuig al ciberassetjament.
  •  Evitar el tòpic de “xivato” a aquells que ho denuncien.
  •  Ajudar-se mútuament.
  •  Competència social.
  • Gestió positiva de conflictes.
  • Treballar l’assertivitat a través de les habilitats socials.
  • Fomentar l’expressió d’emocions (empatia).
  • Cohesió de grup.
  • Treballar les guies de prevenció.



Com a conclusió creiem que és important tractar aquest tema a l’aula per a que els alumnes prenguin consciència del ciberassetjament, dels perills que aquest comporta i de les conseqüències que li repercutiran a l’assetjador. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario